Blog van Mooi4me in Grave

Blog



Kant- en klaarmaaltijden (door Els van den Hoven)

Wanneer je weinig tijd hebt om eten te koken gaan we vaak snacken. Veel snacken en het onregelmatige eten, veroorzaken heel snel gewichtstoename.
Op het snacken wil ik deze keer wat dieper ingaan. Met name het gebruik van de snacks in de friettent en/of de kant en klaar maaltijden,die je kan gebruiken.

Veel van het snacken gebeurd in de friettent, maar wat kan ik daar nu eigenlijk eten? Deze vraag is eigenlijk heel simpel. Omdat alles gefrituurd wordt en de snacks van zichzelf ook veel vet (met name verzadigd vet) bevatten is er zeer weinig wat je zou kunnen eten. Een klein frietje met mayonaise en een frikandel speciaal leveren samen al gauw meer dan 800 kcal, dat is bijna 10 sneetjes brood!
Voor de duidelijkheid vindt je hieronder een overzicht:

Snackbarlijst:
- Kipnugget: 45 kcal
- Bitterbal: 45 kcal
- Knakworst: 60 kcal
- Vietnamese loempia: 120 kcal
- Kipcorn: 150 kcal
- Kroket: 160 kcal
- Fricandel: 210 kcal
- Bamibal: 230 kcal
- Nasibal: 260 kcal
- Loempia: 270 kcal
- Sate kip met saus: 280 kcal
- Worstenbroodje: 300 kcal
- Saucijzenbroodje: 340 kcal
- Sate varken met saus: 340 kcal
- Broodje hamburger: 380 kcal
- Frietje (150 gr): 400 kcal

Daarnaast kennen we tegenwoordig veel kant- en klaarmaaltijden. Ook hierin zitten enorme verschillen. Een gemiddelde maaltijd mag ongeveer 500-600 kcal bevatten (als je tenminste op je lijn let). Daarnaast moet hij ook de juiste samenstelling hebben in de vorm van aardappelen of een vervanging, groenten en vlees, vis of een vervanging.
In veel kant- en klaarmaaltijden is de samenstelling niet goed. Daarnaast worden er ook teveel zout en andere stoffen aan toegevoegd. Datzelfde geldt voor veel snackbars waar je tegenwoordig kant- en klaarmaaltijden kunt kopen. Natuurlijk kun je ze ook via de supermarkt in huis halen.

Om ook hierin wat duidelijkheid te scheppen vind je hieronder een overzichtje met een grove beoordeling.

Kant- en klaarmaaltijdenlijst:
- Pizzabroodje: 220 kcal (incomplete maaltijd)
- Broodje bapao varken/ kip: 300 kcal (incomplete maaltijd)
- Grote loempia: 300 kcal (incomplete maaltijd)
- Kookstart 2 pers (rijst of pasta toevoegen): 300 kcal (prima maaltijd)
- Iglo Hollandse maaltijden (diepvries): 380 kcal (prima maaltijd)
- AH stoommaaltijden: 450 kcal (prima maaltijd)
- Kookstart 1-persoons: 500 kcal (goede maaltijd)
- AH Mihoenmaaltijd: 500 kcal (goede maaltijd)
- AH Pastaschotel met vis: 500 kcal (goede maaltijd)
- AH Macaroni: 500 kcal (redelijke maaltijd)
- Uitsmijter met 2 gebakken eieren ham: 531 kcal (redelijke maaltijd)
- Uitsmijter met 2 gebakken eieren kaas: 557 kcal (redelijke maaltijd)
- AH Stamppot maaltijden met worst: 650 kcal (redelijke maaltijd)
- AH bami-/ nasimaaltijden: 700kcal (calorierijk)
- Houtovenpizza's: 700 kcal (calorierijk)
- Iglo pizza picanta etc.: 750 kcal (calorierijk)
- AH Pastaschotel tortellini: 800 kcal (vetrijke maaltijd)
- Oetker Big American Pizza: 850 kcal (vetrijke maaltijd)
- Pizza shoarma: 950 kcal (vetrijke maaltijd)

Misschien dat deze lijstjes je kunnen helpen om keuzes te maken. Ook als je met de lijn bezig bent kun je gewoon meedoen, alleen niet altijd en overal. Maak keuzes! En tot slot, vergeet niet te genieten.